צור קשר
צור קשר

שדה חובה

EN
דף הביתפורטל מידעקלפרוטקטיןלחיות עם מחלות מעי דלקתיות
מערכת דין,
18 נובמבר 2018

לחיות עם מחלות מעי דלקתיות

המושג "מחלת מעי דלקתית" מתייחס לקבוצת מחלות בהן המעיים הופכים להיות מודלקים (אדומים ונפוחים), ככל הנראה כתוצאה מתגובה חיסונית של הגוף לרקמות המעיים של עצמו. בדרך כלל, כשמדברים על מחלות מעי דלקתיות, מתייחסים לשני סוגים: מחלת קרוהן ומחלת קוליטיס כיבית. מחלת קרוהן מסוגלת לערב כל קטע של מערכת העיכול מהפה ועד פי הטבעת, אך לרוב היא מערבת את המעי הדק, המעי הגס או הקיבה. מחלת קרוהן מתאפיינת בתקופות של רגיעה ותקופות של התלקחות. מחלת קוליטיס כיבית, לעומת זאת יכולה לפגוע רק ברירית המעי הס וגורמת לפצעים שטחיים (כיבים). גם לקוליטיס יש תקופות של רמיסיה ותקופות של התפרצות. בתקופות של התפרצות של מחלות המעיים הדלקתיות מופיעים תסמינים, שכמובן פוגעים באיכות החיים וגורמים סבל רב.

 

מה יכול לגרום למחלת מעיים דלקתית?

בדרך כלל הסיבה להופעת הדלקת לא ידוע. שילוב מסוים של חיידקים, וירוסים ואנטיגנים גורמים למערכת החיסונית של הגוף לתקוף את עצמה ולייצר תגובה דלקתית במערכת העיכול והמעיים. מחקרים מראים שגם שילוב של תורשה, גנים ו/או גורמים סביבתיים יכולים לגרום למחלה. כמובן, אלה יכולות להיות גם רקמות הגוף עצמן, שגורמות לתגובה אוטו-אימונית.

 

מהם התסמינים של מחלת מעיים דלקתית?

כמו אצל כל החולים במחלות כרוניות, חולי מחלות מעיים דלקתיות חווים תקופות של רמיסיה, במהלכן נעלמים כל התסמינים ואיכות החיים משתפרת. לעומת זאת, בתקופות של התלקחות, התסמינים חוזרים. תכיפות וסוג התסמינים תלויים בדרך כלל במיקום האזורים הנגועים במחלה במערכת העיכול.

ביניהם, למשל: התכווצויות וכאב בטני, שלשול דמי, צורך מידי להתפנות, חום, אובדן של משקל, אובדן של תיאבון, רמות נמוכות של ברזל ואנמיה בעקבות דימום ועוד.

 

לאילו סיבוכים בריאותיים יכולה לגרום מחלת המעיים הדלקתית?

מחלת מעיים דלקתית יכולה לגרום לסיבוכים קשים במעיים ובמקרים מסוימים אפילו להתפתחות סרטן המעי הגס (במיוחד בעקבות מחלת הקוליטיס הכיבית). מחלות מעיים דלקתיות יכולות גם להשפיע על איברים אחרים, לדוגמא, חולה במחלה זו יכול לסבול גם מדלקת מפרקים (ארטריטיס), בעיות בעור, דלקת בעיניים, תפקוד לקוי של כבד וכליות או התפוררות רקמת עצם.

כמו כן, בעקבות המחלה, הכיבים שנוצרו בתוך המעיים יכולים להתחיל לדמם, המעי עצמו יכול לדלוף או להיקרע. סיבוך נוסף של מחלת מעיים דלקתית הוא היצרות וחסימת מעיים. זה מאפיין בדרך כלל חולי קרוהן, אצלם גם יכולות להופיע פיסטולות אנאליות. חולי קוליטיס כיבית יכולים לפתח מצב שנקרא מגה-קולון טוקסי, מצב בו המעי הגס הופך לרגיש במיוחד כתוצאה מהדלקת.  כמו כן, מחלות מעיים דלקתית יכולה לגרום לתת-תזונה, בגלל בעיות ספיגה של ויטמינים ומינרלים חשובים.

 

כיצד מאבחנים מחלת מעיים דלקתית?

כדי לאבחן מחלת מעיים דלקתית תתבקשו קודם כל לבצע בדיקת צואה. דוגמית של צואה שלכם תישלח למעבדה, בין היתר כדי לבדוק נוכחות עקבות דם שלא ניתן לראות בעין בלתי מזוינת. לאבחון של מחלת קרוהן או קוליטיס כיבית אפשר להשתמש גם בספירת דם – במקרה זה צפוי שמדדים דלקתיים יהיו גבוהים ואילו כמות הכדוריות האדומות ורמת ההמוגלובין יכולות לרדת. בנוסף בודקים את רמת האלקטרוליטים (נתרן ואשלגן), את כמות החלבונים ואת מדדי הדלקת השונים. דרך נוספת, פחות נפוצה היא בדיקה של מערכת העיכול – הושט, הקיבה והמעי הדק בחיפוש אחר מפגעים שנגרמו על ידי מחלת קרוהן באמצעות צילום רנטגן עם חומר ניגודי. כמו כן, אם האבחון עדיין לא חד משמעי, אפשר לבצע CT, בדיקה קולונוסקופית או אנדוסקופית.

 

איך חיים עם מחלת מעיים דלקתית?

ניתן לחיות חיים מלאים ולנהל את המחלה באמצעות שילוב של טיפול עצמי וטיפול תרופתי. אף על פי שלא הוכח שקיים סוג תזונה מסוים שעוזר למנוע התלקחויות או לטפל במחלות מעיים דלקתיות, כדאי לשקול להכניס שינויים מסוימים לתפריט שלכם.

ברור שלפני הכל כדאי לקבל המלצות מהרופא המטפל, ולוודא שגם לאחר השינוי התזונתי הדרוש תקבלו כמות מספקת של ויטמינים ונוטריינטים. למשל, תלוי בתסמינים, הרופא יכול להמליץ לכם להוריד משמעותית את כמות הסיבים או מוצרי חלב. כמו כן, למי שסובל ממחלות מעיים דלקתיות, מומלץ לאכול ארוחות קטנות כל כמה שעות כדי לא להעמיס על מערכת העיכול ולהקל על שלשולים וכאבי בטן. כמו כן, כדאי ליטול תוספים תזונתיים וויטמינים.

המלצה נוספת לחולי קרוהן או קוליטיס כיבית קשורה לניהול סטרס. מצבי לחץ עלולים להחמיר את מצב המחלה. כמובן, מאד קל לייעץ לבן אדם להימנע מסטרס, אבל באופן מעשי זה לא תמיד אפשרי. לכן, ההמלצה היא ברגע שאתם מרגישים שנכנסים למצב לחוץ, לקחת מספר נשימות עמוקות. גם מדיטציה וספורט עוזרים להוריד את רמת הסטרס בחיים. עוד חלק חשוב בהתמודדות עם המחלה היא השתתפות בקבוצות תמיכה, שם תוכלו להחליף חוויות וטיפים להתמודדות עם המחלה ותסמיניה עם אנשים במצבכם.

מטרת הטיפול הרפואי במחלות כמו קרוהן או קוליטיס כיבית היא להוריד את התגובה הדלקתית החריגה, כדי לאפשר לרקמות המעי להחלים. ככל שתהליך ההחלמה רציף יותר, כך ייעלמו התסמינים של שלשול וכאבי בטן. בטווח הארוך, הטיפול הרפואי עוזר לצמצם את הופעת התסמינים והתפרצויות המחלה.

 

האם ניתוח יכול להקל על מחלת מעיים דלקתית?

תלוי מאד במצבו האינדיוודואלי של החולה ובהתאם להמלצות הרופא. אצל חולי קוליטיס, במקרה והמחלה מתרכזת באזור מסוים, אפשר לנסות להסיר אותו. הניתוח אמנם יכול להקל על המצב גם בקרוהן, כדאי לזכור שבגלל שהמחלה בדרך כלל מפושטת יותר, ניתוחים מרובים יכולים לגרום לבעיות נוספות.

 

הטיפול התרופתי במחלות המעיים הדלקתיות

הגישה המקובלת היא מתן תרופות אנטי-דלקתיות, מה-"קלות" יותר ועד אלה בעלות השפעה "כבדה", המאפשרות להגביר את עוצמת הטיפול לפי חומרת המחלה ולפי התגובה שלה לטיפול. ברשימה זו אפשר למצוא תרופות מסוג אמינוסליציליטים, סטרואידים, אנטיביוטיקה, אימונו-מודולרי וביולוגי. לפעמים, כדי למנוע את המחלה וסיבוכיה בשלבי המחלה הראשונים ממליצים לקחת תרופות שמדכאות את המערכת החיסונית.

מחלות מעיים דלקתיות נפוצות היום יותר מבעבר, כתוצאה מכך ישנן היום אפשרויות מגוונות על מנת לסייע במתן טיפול רפואי יעיל יותר וכן לשפר את איכות החיים של החולים.

 

סובלים ממחלת מעי דלקתית? ניטור קבוע באמצעות קלפרוטקטין יכול לתרום לשיפור באיכות החיים.

למידע נוסף על שירות CalproSmart, הכולל בדיקת קלפרוטקטין שניתן לבצע בקלות מהבית בשילוב עם יישומון השולח את תוצאות הבדיקה לפענוח, לחצו כאן >>

ייעוץ מקצועי
יש למלא את הפרטים הבאים: