צור קשר
צור קשר

שדה חובה

EN
דף הביתפורטל מידעחבישות לחץגרבי לחץ: המדריך המלא
מערכת דין,
12 מרץ 2018

האם גם אתם צריכים גרבי לחץ?

למי נועדו גרבי לחץ, מדוע שומעים על יותר ויותר ספורטאים שמשתמשים בהם, וכיצד הם מסייעים להציל חיים? כל מה שצריך לדעת על גרבי לחץ


גרבי לחץ הם פריט לבוש העשוי בד אלסטי חזק במיוחד ומטרתם לתת תמיכה ולשפר את זרימת הדם לגפיים התחתונות. השימוש בגרבי לחץ נעשה, בדרך-כלל, בהקשר רפואי משום שהלחץ שהם מפעילים יכול להקל על רגליים נפוחות מבצקות, למשל, כמו גם להפחית כאבים. בנוסף, גרבי לחץ יכולים לסייע במניעת פקקת ורידים (DVT), קרישי דם ובעיות רפואיות נוספות הנובעות מליקויים בסירקולציה של זרימת הדם בגוף.

במקביל לשימושים רפואיים שנועדו למנוע בעיות בריאותיות ספציפיות, ספורטאים רבים גורבים גרבי לחץ לשיפור זרימת הדם בעת פעילות ספורטיבית וכן כדי לאפשר החלמה מהירה יותר של השרירים והרקמות לאחר פעילות מאומצת.

 

גרבי לחץ - dynotc

 

כיצד פועלים גרבי הלחץ?

הלחץ שמייצרים הגרביים מסייע לזרימת הדם - החבישה ההדוקה דוחסת את פני שטח הוורידים, העורקים והשרירים ומאלצת את מחזור הדם לעבור בצינורות צרים יותר, כתוצאה מכך, לחץ זרימת הדם עולה ומייצר סירקולציה מיטבית של הנוזלים (נוזל לימפה ודם למשל), כך שהם אינם מתאספים באזורים הנוטים לבצקות ונפיחויות.

בנוסף, כאשר ישנה סירקולציה טובה של הדם, יורד הסיכון להיווצרות קרישי דם העלולים להתפתח, בין היתר, בשל חוסר תזוזה למשך זמן ממושך, כמו אחרי ניתוח מסובך או טיסה ארוכה. קרישי דם מוצקים הניתקים מדופן הווריד או העורק עלולים לנדוד עם זרם הדם לאיברים דוגמת הריאות או המוח ולגרום למצבים מסכני חיים, כמו תסחיף ריאתי או שבץ מוחי. קרישים אף מקשים על זרימת הדם משום שהם יוצרים חסימה בווריד או בעורק, וכתוצאה מכך עלולים להתפתח נפיחות, שינוי בגוון העור ובעיות נוספות.

גרבי לחץ יכולים גם לסייע בהפחתת כאבים ברגליים, כתוצאה מבעיות בריאות שונות, ומקלים על נפיחויות בכף הרגל ובקרסול. בנוסף, מאחר והם משפרים את זרימת הדם ודואגים שזה לא יצטבר באזור הרגליים בזמן ישיבה, הם מסייעים למנוע סחרחורות הנוצרות בקימה לאחר ישיבה ממושכת.

באשר לעוסקים בספורט, אצנים, שחקני כדורסל וטריאתלטים רבים משתמשים בגרבי לחץ במהלך הפעילות משום שהתיאוריה גורסת כי הגרביים המשפרים את זרימת הדם, מאפשרים ליותר חמצן להגיע לשרירים ובכך לשפר את פעולתם. בהמשך, לאחר סיום הפעילות הפיזית, הדם ונוזל הלימפה שעוברים בצורה מיטבית בגוף, יסייעו לשרירים להתאושש במהירות והם יכאבו ו/או יתכווצו פחות (התכווצות שרירים).

 

למי נועדו גרבי לחץ?

  • אנשים בעלי סיכון לבעיות במחזור הדם, כמו פקקת ורידים, דליות או סוכרת.
  • אנשים שעברו ניתוח ואינם בתנועה.
  • אנשים הסובלים מלימפאדמה – בצקת לימפטית בה נוזל לימפטי מצטבר באיברים שונים, לרוב ברגליים, ונוצרות נפיחויות ועור מגורה המלווים בכאבים וקושי רב לנוע.
  • אנשים שעברו ניתוחים - חבישות לחץ יכולות למנוע הופעה של צלקות אצל אנשים עם עור רגיש המפתחים צלקות אטרופיות או קלואידיות היוצרות רקמת צלקתית שעלולה לגרד ולהיראות לא אסתטית
  • אנשים שאינם יכולים לצאת מהמיטה או מתקשים להזיז את רגליהם.
  • אנשים שעומדים כל היום בעבודה.
  • ספורטאים
  • נשים בהריון
  • אנשים שמבלים זמן רב במטוסים, כמו טייסים

 

גרבי לחץ - dynotc

 

לבחור את גרבי הלחץ המתאימים

גרבי לחץ עשויים מבד מיוחד ועדין, אך גם בעל גמישות גבוהה וחזקה במיוחד על מנת לייצר את הלחץ המתאים הנמדד על ידי מ"מ לכספית – התאמת הלחץ הנכון חשובה מאוד לאפקטיביות הטיפול.

הגרביים נמתחים ומהודקים על הרגל בצורה הדרגתית וחשוב שיהיו נוחים ויפעילו לחץ שאינו גורם לכאבים משום שלעיתים קרובות גורבים אותם במשך שעות ארוכות.

הבחירה בגרבי לחץ נעשית בעזרת איש מקצוע מתאים המכיר את ההיסטוריה הרפואית של המטופל ובהתאם למצבו הרפואי הנוכחי. קיימים סוגים שונים של גרבי לחץ, בין היתר, גרביים המונעים הצטברות או זרימה איטית של הדם במקרים של שכיבה ממושכת, וזאת על מנת למנוע תסחיפים מסכני חיים; גרבי לחץ שנועדו להפחית נפיחות במקרים של בצקות, לרבות לימפטיות, על ידי שיפור זרימת נוזל הלימפה בגוף; גרביים שנועדו למנוע בעיות ורידים חמורות ועוד.

ניתן לרכוש גרבי לחץ בחנות האונליין של דין דיאגנוסטיקה או דרך מכוני האורתופדיה ברחבי הארץ לפי הסדר הקופות השונות או חברות הביטוח.

 

גרבי לחץ - dynotc

 

כיצד גורבים גרבי לחץ?

  • יש לוודא שהגרביים חלקים ואין גבשושיות כנגד העור.
  • יש לוודא שהמידה, הלחץ והאורך של הגרב הותאמו כראוי.
  • אין לקפל או לגלגל את החלק העליון למטה, משום שזה עלול ליצור לחץ חזק מדי על העור ולגרום לבעיות בזרימת הדם עד כדי חסימת עורקים
  • יש לגרוב את גרבי הלחץ על עור נקי ויבש.
  • יש להוריד את הגרביים לפני מקלחת
  • ניתן לגרוב גרביים רגילים, לנעול נעלי בית או נעליים רגילות מעל לגרבי הלחץ
  • מומלץ לבדוק עם הרופא המטפל כמה זמן מומלץ לגרוב אותם ביום


מומלץ לאנשים הזקוקים לחבישות לחץ לתקופות ארוכות להשתמש בבגדי לחץ העשויים בד מיוחד שמונע התפתחות של בקטריות, שומר על לחות מתאימה של העור לפי מזג האוויר ואינו גורם להזעה. מאחר וכשיש בצקות העור עצמו רגיש מאוד, הוא עלול לפתח זיהומים במהירות, אפילו מסדקים קלים בעור יבש. לכן, חשוב למצוא את החבישה המתאימה, הנוחה ומבד מתאים.

 

האתר אינו מוסד או ארגון רפואי ואין לראות בכתוב מעלה ייעוץ או אבחון רפואי. בכל נושא יש להיוועץ עם איש צוות רפואי מוסמך.

ייעוץ מקצועי
מוצרים רלוונטים
יש למלא את הפרטים הבאים: