צור קשר
צור קשר

שדה חובה

EN
מערכת דין,
25 ספטמבר 2019

מה זה בעצם אוסטאוארתריטיס?

אוסטאוארתריטיס, או בעברית דלקת מפרקים ניוונית, יכולה להתקיים ברוב מפרקי הגוף. אנא שימו לב, בכתבה זו בחרנו להתמקד באוסטאוארתריטיס של מפרק הברך בלבד.

כמו כן, אין להתייחס לאמור כאל ייעוץ או אבחון רפואי אלא ככתבה אינפורמטיבית בלבד, בכל מקרה יש להיוועץ ברופא המשפחה או באורתופד.

מקור:https://www.medi.de/en/health/diagnosis-treatment/knee-pain/gonarthrosis/

 

אז מה זה בעצם אוסטאוארתריטיס?

אוסטאוארתריטיס, הידועה גם כ"שחיקת סחוס", "דלקת פרקים ניוונית" או כ"שחיקת מפרקים" הינה מחלה ניוונית של מפרקי גופנו. שחיקת הסחוס עלולה להתרחש כמעט בכל מפרק בגוף ותיתכן אפילו דלקת מפרקים ניוונית באצבעות הידיים, אך כאמור בכתבה זו נעסוק באוסטאוארתריטיס של מפרק הברך. המינוח בעברית (דלקת מפרקים ניוונית) אינו מדויק, שכן הדלקת הינה בעיה משנית בלבד ולכן רופאים רבים יעדיפו את המינוח אוסטאורתריטיס.

"שחיקת המפרק" מתרחשת כאשר הסחוס אשר משמש כחוצץ בין עצמות הברך מתפרק או נהרס, מה שמוביל לכאבים במפרק. הכאב מורגש לרוב כאשר מכופפים את הברך, למשל בעת עלייה במדרגות, או לאחר שכיבה או ישיבה ממושכת.

בשלבי המחלה המוקדמים, הכאב יורגש בעיקר בשעות הבוקר, ומפרק הברך ירגיש נוקשה, אם כי לרוב הכאב נרגע לאחר שמפרק הברך מתחמם כתוצאה מהפעלתו.

מפרק שחוק עלול לפתח דלקת בקלות רבה וכך אוסטאוארתריטיס אשר בתחילה אינו לווה בדלקת יהפוך לדלקתי בסופו של דבר. חשוב מאוד לטפל בדלקת מהר ככל הניתן על ידי שימוש בתרופות. 

 

אילו סוגים של אוסטאוארתריטיס קיימים?

מפרק הברך כולל 3 עצמות שונות:

  • עצם הירך (Femur)
  • פיקת הברך (Patella)
  • עצם השוק (Tibia)

שחיקת המפרק מתקיימת תמיד במשטחי העצם הצמודים אחד לשני, שכן בין כל שתי עצמות קיימת שכבה של סחוס.

המפרק שבין עצם הירך ועצם השוק מכיל בעצם שני חלקים, החלק הפנימי (מדיאלי – הקרוב יותר לקו אמצע הגוף) והחלק החיצוני (לאטרלי – הרחוק יותר מקו אמצע הגוף).

הודות לחלוקה זו ניתן להתייחס לשני סוגי אוסטאוארתריטיס עיקריים:

  • אוסטאוארתריטיס מדיאלי – כאשר החלק השחוק נמצא במפגש העצמות הפנימי
  • אוסטאוארתריטיס לאטרלי - כאשר החלק השחוק נמצא במפגש העצמות החיצוני

אוסטאוארתריטיס הינה מחלת המפרקים הנפוצה ביותר בקרב מבוגרים כיום, כאשר ההערכות הן כי כ-250 מיליון בני אדם סובלים מהמחלה במפרק הברך וכ-60 מיליון במפרק הירך. גורם הסיכון העיקרי הינו גיל כאשר מעל מחצית מהנשים ושליש מהגברים מעל גיל 60 סובלים מהמחלה על פי הערכות.

 

אז מה גורם לאוסטאוארתריטיס במפרק הברך?

בדרך כלל אין לאוסטאוארתריטיס גורם ברור. ברוב המקרים מדובר ב"אוסטאוארתריטיס ראשוני" הנגרם כתוצאה משחיקת סחוס הקשורה בגיל מבוגר.

יחד עם זאת, קיימים מטופלים הסובלים מ"אוסטאוארתריטיס שניוני", הנגרם מעיוותים מולדים של המפרק, מחלות ופציעות שונות הגורמות לשחיקה.

 

ומהם התסמינים של אוסטאוארתריטיס?

תסמינים אופייניים של אוסטאוארתריטיס כוללים לרוב:

  • כאבים בברך בעת עלייה במדרגות או בעת הליכה על משטח שאיננו ישר
  • כאבים חזקים במיוחד עם התחלת תנועה לאחר מנוחה ממושכת, הכאבים שוככים מעט לאחר מכן
  • הופעה מוגברת של התסמינים בעת נשיאת משאות כבדים
  • תיתכן נפיחות באזור
  • בשלבים המתקדמים יותר של המחלה, ייתכנו רעשי חריקה, פיצוח או ביקוע בעת הזזת הברך
  • המפרק רגיש במיוחד במזג אוויר קר או רטוב

ככל שהמחלה מתקדמת יותר, התסמינים יורגשו יותר ויותר. הכאב מופיע לעיתים תכופות יותר ואף מופיע בעת מנוחה.

 

מהן דרגות המחלה?

נהוג לחלק את מחלת האוסטאוארתריטיס לארבעה שלבים, כתלות ברמת השחיקה של המפרק:

שלב 1 – שכבת הסחוס עדיין איננה פגועה, אך היא מתרככת. לרוב המטופל עדיין איננו חווה תסמינים כלשהם ותפקוד המפרק עדיין תקין.

שלב 2 – הנזק הראשוני למבנה התאי של הסחוס מתרחש, ושכבת הסחוס הופכת למחוספסת. בדרך כלל, המטופל עדיין איננו חווה תסמינים או תפקוד לקוי של המפרק.

שלב 3 – משטחי הסחוס פגועים ונוצרים בהם חריצים. המטופל סובל מכאבים במפרק כתוצאה משחיקת שכבת הסחוס.

שלב 4 – שחיקת סחוס מלאה. עצמות המפרק שאיבדו את שכבת ההגנה שחצצה ביניהן כעת מתחככות אחת בשנייה. כתוצאה מכך מורגשת נוקשות במפרק, מתפתחת דלקת, נפיחות וכאבים.

 

  אוסטאוארתריטיס, דלקת מפרקים ניוונית - dynotc

 

מהם גורמי הסיכון?

תאונות ספורט  - פציעות ברכיים, במיוחד במניסקוס וברצועות, עלולות להאיץ את תהליך השחיקה הטבעי של מפרק הברך. קרע ברצועה הצולבת הקדמית (ACL – Anterior Cruciate Ligament) הינה הפציעה הנפוצה ביותר. לרוב, פציעה זו מובילה לחוסר יציבות של מפרק הברך, בטווח הארוך לשחיקה מוגברת של הסחוס, ובסופו של דבר לאוסטאוארתריטיס.

חוסר בפעילות גופנית – פעילות גופנית הינה הכרחית להזנת הסחוס, שכן הסחוס איננו מקבל אספקת דם ישירה. תוצרים מטבוליים נספגים בסחוס בעיקר בעת תנועה ופעילות גופנית.

נטייה גנטית – אנשים הסובלים מבעיות גנטיות לדוגמת ברך עקולה (ברכי O – Genu Varum) או קלובה (ברכי X – Genu Valgum), חוסר התאמה באורכי הרגליים וחולשת סחוס מולדת נמצאים בקבוצת סיכון מוגברת לאוסטאוארתריטיס.

אוסטאוארתריטיס, דלקת מפרקים ניוונית - dynotc      אוסטאוארתריטיס, דלקת מפרקים ניוונית - dynotc

 

עודף משקל – עודף משקל הינו אחד מגורמי הסיכון העיקריים לאוסטאוארתריטיס שכן הוא מאיץ את שחיקת הסחוס.

נשיאת משאות כבדים בעבודה – ניתן לראות שחיקת מפרקים מוגברת בקרב עובדים במקצועות פיזיים כגון עובדי בניין וסבלים.

עומס יתר בזמן פעילות גופנית – ספורטאים מקצועיים נמצאים תחת עומס פיזי מתמיד, ובכך מגבירים את הסיכון לחלות באוסטאוארתריטיס.

הפרעות מטבוליות – שינויים בתהליך חילוף החומרים (מטבוליזם) ברקמת הסחוס עלולים לפגוע בתזונתו ובכך להגביר את הסיכון לחלות באוסטאוארתריטיס.

 

כיצד אוכל למנוע את התפרצות המחלה?

עודף משקל לאורך זמן ממושך מזיק למפרקים, ומגביר משמעותית את הסיכון לאוסטאוארתריטיס. המפרקים נאלצים לעמוד במשקל רב יותר, וכך נשחקים מהר יותר.

עודף משקל מוגדר כ-BMI בערך של 25 ומעלה, בעוד שBMI של למעלה מ30 מוגדר כהשמנת יתר (Obesity). ולכן מומלץ לסובלים מאוסטאוארתריטיס לאבד משקל כטיפול ראשוני וכטיפול מונע.

מדד הBMI מודד את היחס בין משקלו של האדם וגובהו, והוא ניתן לחישוב בקלות בעזרת הנוסחה הבאה: משקל (ק"ג) / גובה (מטרים) / גובה (מטרים).
כך לדוגמה אדם השוקל כ-75 ק"ג וגובהו הינו 1.8 מטר יחשב את ערך הBMI שלו באופן הבא: 75/(1.8×1.8)=23.14 , ערך BMI של 23.14 הינו בטווח התקין.

 

התנהלות בעת המחלה – כיצד ניתן לשפר את איכות החיים?

בעזרת התנהלות נכונה, הסובלים מאוסטאוארתריטיס מסוגלים להפחית את הכאב ולשפר את תוצאות הטיפולים. חשוב להישאר פעילים בהתמודדות עם המחלה! לדוגמה, מומלץ לשמור על תזונה תקינה, לאבד משקל ולבצע פעילות גופנית באופן סדיר.

תזונה – הוכח מחקרית כי התזונה משחקת תפקיד חשוב מאוד בהתפתחות המחלה. לא ניתן לרפא אוסטאוארתריטיס בעזרת שינויים תזונתיים בלבד, אם כי ניתן לשפר את המצב בצורה ניכרת.

פעילות גופנית – מה באמת עוזר? האם חשוב להקפיד לבצע פעילות גופנית או שעדיף לתת למפרק לנוח? דבר אחד ברור, ספורט ופעילות גופנית הינם חשובים ביותר לטיפול ולמניעה של דלקות מפרקים!

כתוצאה מהכאבים, אנשים רבים נוטים להימנע מלבצע פעילות גופנית ומעדיפים לתת לברכיים לנוח ככל הניתן. זוהי טעות חמורה שכן מחסור בפעילות גופנית מגביר את הסיכון לדלקות מפרקים. הסיבה לכך היא שפעילות גופנית מגבירה את ייצור הנוזל הסינוביאלי שמונע חיכוך של העצמות זו בזו, וכך ניתן להפחית את הכאבים ולמנוע את היווצרות הדלקת.
הוכח מחקרית שניתן להפחית את הסיכון לחלות באוסטאוארתריטיס בכ-50 אחוז בקרב נשים על ידי ירידה במשקל של כ-5.1 ק"ג בלבד.

המלצתנו היא – נסו לקום וללכת מעט פעם ב30 דקות (במידת האפשר כמובן). נסו לבצע הליכות ולרכב על אופניים כמה שיותר. בנוסף, נסו לבצע כשעתיים וחצי של אימון ממוקד בכל שבוע – זה רק חצי שעה ביום!

סוגי ספורט המומלצים לאימון ממוקד כוללים שחייה, רכיבה על אופניים, גולף, הליכה ופעילות אירובית. יש להימנע מסוגי ספורט הכוללים מגע כגון כדורעף, כדורגל, פוטבול, סקי, טניס, רכיבה על סוסים, סקוואש וכדומה. נסו למצוא את הספורט המועדף עליכם ולהימנע מלהעמיס על המפרקים. בכל מקרה של חוסר וודאות, יש להיוועץ ברופא.

 

דרכי טיפול – מה יכול לעזור לאוסטאוארתריטיס?

לצערנו כיום אוסטאוארתריטיס אינה ניתנת לריפוי, אם כי קיימות מגוון אפשרויות טיפול להקלה על הכאבים ולשיפור רמת החיים.

טיפול שמרני:

  • טיפול פרמקולוגי – תרופות כגון משככי כאבים ותרופות אנטי-דלקתיות
  • טיפול שאינו פרמקולוגי – עזרים אורתופדיים כגון מדרסים, חבקים ותמכים כגון ברכייה, פיזיותרפיה, טיפולים באולטרסאונד, בגירוי חשמלי או בגלי הלם, ריפוי בעיסוק או נטורופתיה (דיקור סיני לדוגמה)

תרגילים לביצוע בבית:

תרגילים הניתנים לביצוע בבית יכולים למנוע את התפתחות מחלת האוסטאוארתריטיס. התרגילים הניתנים כאן כדוגמאות מסייעים לא רק לברכיים, אלא לכל מערכת השרירים ולכושר שלכם.


הרמות רגליים על כיסא עם רצועת התנגדות
כרכו רצועת התנגדות באורך של כ-30 ס"מ מסביב לרגליים הקדמיות של הכיסא, שבו על הכיסא והכניסו את הקרסוליים ללולאת הרצועה. מתחו את רגליכם כמתואר באיור ואז כופפו אותן בחזרה. נוחו כ-10 שניות ואז בצעו את התרגיל בשנית.
בצעו כ-10 חזרות.

,תרגילים למניעת אוסטאוארתריטיס - dynotc

                                                    


הרמת כפות הרגליים בעת ישיבה על כיסא
שבו על כיסא. כעת, הרימו את אצבעות כף הרגל כאשר העקב נשאר צמוד לרצפה ואז את העקב כאשר האצבעות נשארות צמודות לרצפה לסירוגין כמתואר באיור. בצעו את התרגיל בשתי הרגליים בו זמנית.
בצעו כ-10 חזרות.

,תרגילים למניעת אוסטאוארתריטיס - dynotc


הרמות רגליים על צד הגוף עם רצועת התנגדות
קשרו את רצועת ההתנגדות כך שתיווצר לולאה של כ-30 ס"מ. שכבו על צד הגוף וכרכו את הרצועה סביב הקרסוליים. הרימו את הרגל כלפי מעלה כמתואר באיור ואז הורידו אותה בחזרה – אך שמרו על הרצועה מתוחה גם כאשר הרגל נמצאת למטה כדי לשמר את ההתנגדות. נוחו כ-10 שניות ואז בצעו את התרגיל בשנית.
בצעו כ-5 חזרות לכל רגל.

,תרגילים למניעת אוסטאוארתריטיס - dynotc

הרמות רגליים בעת שכיבה על הגב
שכבו על הגב אך שמרו על הברכיים מכופפות מעט ועל כפות הרגליים מיושרות על הרצפה. מתחו את רגלכם הימנית כלפי מעלה ואז הורידו אותה שוב מטה כמתואר באיור בין 6 ל-10 פעמים. נוחו כ-90 שניות ואז בצעו את התרגיל עם רגלכם השמאלית.
בצעו כ-3 חזרות לכל רגל.

,תרגילים למניעת אוסטאוארתריטיס - dynotc


תרגילי אופניים בעת שכיבה על הגב
שכבו על הגב, כופפו מעט את רגליכם ואז הניפו אותם למעלה. סובבו אותן בתנועה המדמה רכיבה על אופניים כמתואר באיור למשך 2-3 דקות. לאחר מכן נוחו כ-90 שניות.
בצעו כ-2 חזרות.

,תרגילים למניעת אוסטאוארתריטיס - dynotc

 

כיפוף ברכיים (סקוואטים) כנגד קיר
עמדו כאשר הגב שלכם נשען לעבר קיר. כופפו את הברכיים באיטיות כך שהגב יחליק על הקיר עד שהירכיים יהיו במצב אופקי כמתואר בציור. שמרו על תנוחה זו למשך כ-10 שניות.
בצעו כ-5 חזרות.

,תרגילים למניעת אוסטאוארתריטיס - dynotc

 

סדים אורתופדיים

כאשר אין ברירה אחרת, הפתרון הרפואי הוא לבצע ניתוח להחלפת מפרק הברך.
אם כי במקרים רבים ניתן להימנע מניתוח פולשני וטראומטי לגוף באמצעות חבישת סד אורתופדי המותאם במיוחד לסובלים מאוסטאוארתריטיס.
סדים אלו מבוססים על טכנולוגיית "3 נקודות הלחץ", כלומר הסד מפעיל לחץ מתון על צד הברך הבריא, על השוק ועל הירך כמתואר בתמונה, על מנת להסיט את העומס מצד הברך הפגוע אל עבר הצד הבריא. סדים אלו ניתנים להתאמה אישית למבנה האנטומי הייחודי של הברך שלכם, ונועדו לאפשר לכם לחזור לשגרת חיים תקינה מהר ככל הניתן.

סדים אורתופדיים עם       סדים אורתופדיים עם

 

 

חברת דין דיאגנוסטיקה מציעה מגוון סדים מהחברות המובילות בעולם בתחום האורתופדיה, לעזרה ולייעוץ מקצועי אנא פנו אלינו -

במייל: ortho.orders@dyn.co.il

בטלפון: 04-6175436

או בוואטסאפ: 054-5717851

בברכת החלמה מהירה,
צוות דין דיאגנוסטיקה

ייעוץ מקצועי
יש למלא את הפרטים הבאים: