צור קשר
צור קשר

שדה חובה

EN
דף הביתפורטל מידעמשאבות חלב מבית Amedaשבוע 40: התינוק לא יוצא, מה עושים?
מערכת דין,
07 דצמבר 2017

דרכים להקלה על כאבי הריון בשלב מתקדם

עברת את תאריך הלידה שלך, הבטן גדולה וכבדה, הרגליים שלך נפוחות, אבל התינוק לא עושה שום סימן שמתחשק לו לצאת לאוויר העולם. קודם כל, אל תילחצי, זה קורה והרבה. אם את רוצה לעזור, יש כמה דרכים טבעיות שיכולות לעזור הן לזירוז, לרוגע וגם לכאבים המציקים
 

ספירת היריון נמדדת על פי חודשים או שבועות, כשהאחרונה מדויקת יותר כאשר מדובר בתאריך הלידה. רוב הנשים יולדות בין שבוע 38 לשבוע 42, כשהממוצע נוטה יותר לשבוע ה-38. היריון בשבוע 40 נחשב להיריון שעבר את תאריך הלידה המוגדר, אבל אין ממה לחשוש. החדשות הטובות הן שהתינוק עומד לצאת בשלב מסוים - החדשות הרעות הן שזה עשוי לקחת עוד זמן.

האמת היא שתאריך הלידה הוא חיזוי לא מדויק, כ-5% מהתינוקות באמת נולדים בתאריך המצופה בעוד שהשאר "מקדימים" או "מאחרים", אך שוב, לא מדובר במדע מדויק משום שלא תמיד יודעים מתי התרחשה ההתעברות.

אם עברת את התאריך, בזמן שעד הלידה, הרופא/ה שלך ת/יבדוק את התרחבות הרחם וכן את מחיקת צוואר הרחם – עד כמה רך ודק, ככל שהוא דק יותר כך הצירים משפיעים יותר על הפתיחה – זאת על מנת לנסות ולחזות ביתר דיוק מתי תחל הלידה.

אין ממה להילחץ מהמצב אם הרופאים אומרים שהכל בסדר, הגוף שלך עושה את מה שהוא אמור לעשות – לגדל תינוק בריא.יחד עם זאת, אין מה להתווכח עם אי נוחות כתוצאה מהבטן הכבדה, כאבי הגב, הידיים והרגליים הנפוחות ושאר התסמינים המלווים היריון בשבוע ה-40.

רוב הרופאים יגידו שעדיף להניח לצירים להתחיל לבד ולהתקדם באופן טבעי, אלא אם כן יש סיבה רפואית המצריכה זירוז. אז מה אפשר לעשות כדי להרגיע את הכאבים, להקדים בצורה טבעית את הלידה וללדת כבר? הנה כמה רעיונות שיכולים להועיל. בכל מקרה, תמיד מומלץ להתייעץ עם הרופא/ה המטפל/ת מראש.

רגע לפני: ראשית, זירוז הוא משהו שאם עושים, אז החל מהשבוע ה-39, אין צורך לפני ורוב הסיכויים גם שזה לא יצליח לפני. תמיד מומלץ להקשיב לגוף ולא להעמיס עליו יותר מדי. בסוף הרי זה יקרה והתינוק יגיח לעולם. בנוסף, אין מה להילחץ, בעיקר אם מדובר בהיריון ראשון – כ-80% מהם עוברים את תאריך היעד. כדאי גם לעשות מחקר קטן לגבי כל תהליך טבעי שאת בוחרת כדי לזרז את הלידה. יש דברים שלא יתאימו לך, וכאמור – תמיד כדאי להתייעץ עם הרופא/ה המטפל/ת.

תה פטל – תה או כדורים, מומלץ מהשבוע ה-34 ואילך. הדעות חלוקות לגבי האם זה באמת מזרז לידה, אבל ידוע שתה זה מחזק את הרחם ומסייע בלחיצות בזמן הלידה.

בננות – יש בהן הרבה אשלגן מה שקריטי להתכווצות השרירים, חוסר באשלגן עלול לעכב את הלידה. בכל מקרה, יש להתייעץ עם הרופא/ה המטפל/ת שכן כמויות גבוהות של אשלגן עלולות להזיק.

בזיליקום – הוא צמח שממריץ את זרימת הדם אל הרחם והוא גם טעים.

אקופרסורה - בנוסף להקלה על בחילות בוקר ועצירת דימום במהלך החודשים הראשונים של ההיריון, עיסוי אקופרסורה יכול גם לסייע בזירוז הלידה. לפני כן יש לוודא שהמטפל/ת יודע/ת לעבוד עם נשים הרות. נקודות מרידיאן הקשורות בהיריון נמצאות בקרסוליים ובחלק הדק שבין האגודל לאצבע, לחיצות באזורים אלו יכולות לגרום להתכווצות השרירים ברחם ולצירים. במקרים מסוימים גם דיקור יכול להועיל בסיוע לסיבוב התינוק למנח הנכון ללידה וכן לזרז את הלידה.

אגב, עיסויים עדינים המותאמים להיריון יכולים לסייע מאוד לרגליים וידיים נפוחות מהצטברות נוזלים וגם להרגיע – לעיתים זה כל מה שצריך כדי שהתינוק יבין שהגיע הזמן.

 

מכשיר טנס להקלה על כאבי הריון

אגב כאבים מציקים, עבורם ניתן גם להשתמש במכשיר טנס - (TENS(transcutaneous electrical nerve stimulation. פעולת המכשיר היא שליחת גירוי חשמלי בינוני ובטוח לעצבים. המכשיר מכיל אלקטרודות דביקות (פדים קטנים) המונחות על מקור הכאב, ודרכן נשלח אל האזור הכואב גירוי עצבי מבוקר שתורם להקלה. הגירוי גורם להפרעה חשמלית שמונעת מהאות העצבי המאותת על הכאב להגיע למוח. בנוסף, בשימוש במכשיר משתחררים אנדורפינים לגוף – אלו חומרים כימיים טבעיים הנמצאים במוח, כשהם מופרשים לגוף הם מקלים על כאבים ואף משפרים את מצב הרוח.

המכשיר בטוח לשימוש ולא גורם לתופעות לוואי והוא שכיח גם בקרב נשים המעוניינות להקל על כאבי ההיריון.
זאת משום שהוא עובד גם על השרירים ומפעיל אותם בעזרת הפולסים, הוא מייצר סירקולציה טובה יותר עבור רגליים עייפות ונפוחות – הפעלת השרירים מזרימה את הדם בצורה טובה יותר לאזורים אלו מה שיכול לסייע לבצקות וכאמור נפיחות. פעולה זו אף מדמה מסג' ויכולה להקל על כאבים.

עוד פעולות שיכולות לסייע בזירוז הלידה כוללות ניתורים קלים בעזרת כדור פילאטיס - תרגילי כדור יכולים לעזור להפוך את התינוק ולהזיז אותו לתוך תעלת הלידה. זוהי טכניקה מוכרת מזה שנים רבות שנועדה להאיץ את התרחבות ולהעביר את התינוק לתוך האגן.

הליכה – התנועתיות של ההליכה המזיזה מעלה ומטה את התינוק, יכולה לעזור לו לנוע לתוך תעלת הלידה. אם הליכה לא עוזרת, נסי לעלות במדרגות, הרימי את הרגליים גבוה ככל שאת יכולה כדי לעזור לדחוף את התינוק כלפי מטה.

וכמובן, אי אפשר בלי יחסי מין – אמצעי שמוזכר תמיד בהקשר של זירוז לידה, משום שהן הפעילות הפיזית והן האורגזמה יוצרים התכווצות של השרירים באזור הרחם.
מקווים שתהיה לך לידה קלה ומהירה.

ייעוץ מקצועי
יש למלא את הפרטים הבאים: