צור קשר
צור קשר

שדה חובה

EN
מערכת דין,
18 אוקטובר 2018

התסמינים, גורמי הסיכון ואיך תמנעו ותטפלו במחלות ורידים

ורידים, בניגוד לעורקים, הם כלי הדם אשר מובילים את הדם חזרה ללב. ורידי הרגליים צריכים לעבוד קשה במיוחד כדי להזרים את הדם למרחק גדול יחסית וכנגד כוח הכבידה. כאשר הם אינם עומדים במשימתם הדם מצטבר ברגליים ומחלות ורידים עלולות להתפתח.

כיום, מחלות ורידים נפוצות בכל העולם בקרב נשים וגברים כאחד. הנטייה לחלות במחלות ורידים היא אמנם תורשתית אך גורמי הסיכון העיקריים הם ישיבה או עמידה ממושכת, השמנת יתר או פעילות גופנית מועטה מדי. סימנים לאי ספיקת ורידים הם רגליים כבדות ועייפות, קרסוליים נפוחות ודליות ברגליים. חשוב לטפל במחלה בעזרת נקיטת צעדים מתאימים בשלב מוקדם ככל הניתן.

מחלות ורידים לדוגמה הן:

  • דליות ברגליים
  • פקקת
  • דלקת כלי דם
  • ורידים דמויי רשת עכביש

 

מערכת הורידים

בניגוד לעורקים שמעבירים דם מהלב החוצה, ורידים מזרימים את הדם לכיוון הלב. פעולה זו נתמכת על ידי השרירים המשמשים כמשאבה והשסתומים המונעים מהדם לחזור לכיוון הרגליים. כאשר מערכת זו פועלת באופן לקוי הדם מצטבר ברגליים ואנו עלולים לפתח מחלות ורידים שונות.

 

 מחלות ורידים והטיפול בהן - dynotc

 

סימנים ותסמינים

לרוב, השינויים הראשונים ברגליים מתרחשים הרבה לפני שמופיעות הדליות. סימני אזהרה מוקדמים אלו הם לדוגמה רגליים עייפות או מגרדות, קרסוליים נפוחים והרגשת דקירה או כאב. בשלב מאוחר יותר מתפתחת נפיחות כתוצאה מהצטברות המים. יש להיוועץ ברופא בשלב מוקדם ככל הניתן.

 

גורמי סיכון

אי ספיקת ורידים היא לרוב תורשתית, אך מספר גורמים כגון רקמות חיבור רפויות, הריון ושינויים הורמונליים עלולים לגרום למחלות ורידים אף הם. גורמים בעלי השפעה פחותה הם צריכת אלכוהול מרובה, השמנת יתר, בעיות עיכול וחוסר בפעילות גופנית.

 

מניעה

ישנו משפט האומר "עדיף ללכת ולשכב מאשר לעמוד ולשבת". על מנת לשמור על ורידים תקינים ובריאים חשוב לנוע ולהפעיל את הגוף כמה שיותר, או לפחות לדאוג שכוח הכבידה אינו מקשה על הורידים לבצע את עבודתם. דרך מניעה נוספת היא שימוש בבגדי לחץ ונעילת נעליים נוחות ושטוחות במקום נעלי עקבים. הסיבה לכך היא שבזמן הליכה עם נעליים שטוחות שרירי החלק האחורי של הרגל פעילים יותר מבעת שימוש בנעלי עקב.

 

כיצד ניתן לטפל במחלות ורידים?

מחלות ורידים אינן ניתנות לריפוי, אך כן ניתן לשפר את מצבן ולהקל על איכות חייו של החולה בהן. ישנן שיטות טיפול רבות אך העיקריות והמוכרות ביותר שבהן הן טיפול באמצעות חבישות לחץ או ניתוח.

 

האתר אינו מוסד או ארגון רפואי ואין לראות בכתוב מעלה ייעוץ או אבחון רפואי. בכל נושא יש להיוועץ עם איש צוות רפואי מוסמך.

ייעוץ מקצועי
יש למלא את הפרטים הבאים: