צור קשר
צור קשר

שדה חובה

EN
דף הביתפורטל מידעחבישות לחץבצקת שומנית (ליפאדמה)
מערכת דין,
27 יולי 2020

בצקת שומנית (ליפאדמה)

בצקת שומנית (ליפאדמה)

גורמים, אבחנה, טיפול

 

מה זו בצקת שומנית?

בצקת שומנית היא הפרעה תורשתית כרונית של פיזור רקמת שומן על פני השוקיים והירכיים. היא מתאפיינת בהצטברות של רקמת שומן תת-עורי, בצקת בעיקר במחצית השנייה של היום וכאבים ברגליים. במקרים רבים הבצקת מופיעה גם בזרועות. הנפיחות אינה מופיעה בגב כפות הידיים או בגב כפות הרגליים. בצקת שומנית אינה ניכרת עד ההתבגרות המינית או עד להיריון.

ליפאדמה שלב II

ליפאדמה פוגעת בעיקר בנשים - ולכן מומחים מניחים שגורמים הורמונליים ממלאים תפקיד חשוב במחלה זו. לגברים המעטים שלוקים במחלה יש במקרים רבים נזק בכבד.

לסיכום: בצקת שומנית אינה מאגר שומן הנובע ממשקל יתר, אלא תוצאה של שינויים פתולוגיים בתאי שומן. עם זאת, השמנת יתר ותנודות במשקל משפיעות לרעה על בצקת שומנית!

 

התסמינים

בצקת שומנית, בניגוד לבצקת לימפטית, היא תמיד סימטרית. התרכזות תאי שומן באיזור מעלה הירכיים והישבן הם תסמינים אופייניים. אם ההפרעה מתפשטת במורד הרגליים, אנו מדברים על "תופעת המכנסיים המכווצים סביב הקרסוליים" מאחר שהעיוותים מסתיימים תמיד בקרסוליים, שרקמת השומן עוטפת אותם. נגיעה או לחיצה על בצקת שומנית גורמות כאב; בשלבים מתקדמים מכאיב אפילו ללבוש בגד צמוד. בבצקת שומנית, בניגוד לבצקת לימפטית, "Stemmer’s sign", תמיד שלילי.

סקירה כללית של הסימנים הקליניים של בצקת שומנית:
• "Stemmer's sign" שלילי
• נפיחות סימטרית
• כאב במגע ובלחיצה
• ורידי עכביש מופיעים במקרים רבים על החלק החיצוני של הירך
• רגישות לחבורות
• היסטוריה משפחתית
• העור רך, גבשושי ונראים בו שקעים אופייניים
• יש מקרים שבהם הבצקת מופיעה גם בזרועות

 

גורמי המחלה

מומחים מבחינים בין שלושה שלבים שונים:

שלב 1

"עור דמוי קליפת תפוז" פני העור מכוסים גבשושיות קטנות


שלב 2

"עור מזרן"; פני העור מכוסים גבשושיות גדולות ושקעים מודגשים


שלב 3

"כריות שומניות" גדולות בעלות צורה מעוותת

הנפיחות מופיעה בתחילה סביב מעלה הירכיים ולאחר מכן מתפשטת לאורך הירך כולה. "כריות שומניות" מתפתחות בצד הפנימי של הברכיים, והשתפשפותן זו בזו עלולה לגרום לדלקת.
בצקת שומנית מתקדמת מפריעה לחזרה ורידית ולזרימה חוזרת של נוזל לימפה במערכת הלימפה.


האבחון

הצעד האבחוני החשוב הראשון הוא להבחין בין בצקת לימפטית לבין בצקת שומנית. הסימנים האופייניים שנמנו לעיל מסייעים למומחים לעשות זאת. ברוב המקרים ניתן לזהות בצקת שומנית לפי דפוס הפיזור האופייני של "כריות" השומן. גם הכאב הספונטני שגורמת לחיצה מבדיל בבירור בין בצקת שומנית לבין בצקת לימפטית. כמו כן ייתכן שהמומחה ישתמש בשיטות אבחון מודרניות: אולטרסאונד וסינטוגרפיה.

בצקת שומנית (ליפאדמה)                                בצקת לימפטית (לימפאדמה)


אפשרויות טיפול

ה"כריות השומניות" של הליפאדמה אינן נובעות ממשקל יתר, לכן לא מתאים לטפל בהן בדיאטות להפחתת משקל. עם זאת, הפחתת משקל והשתתפות בפעילויות ספורט (בשילוב לחץ) יכולות להשפיע לטובה. יש להימנע בכל מחיר מעלייה במשקל. מטופלים עם משקל יתר חייבים להשתדל להפחית ממשקלם, להגיע למדד מסת גוף (BMI) של 19 עד 25, ולשמור עליו ברמה זו.
BMI = משקל  הגוף
                                                                               2 (גובה במטרים)

 

תרופות או משחות אינן משפיעות על בצקת שומנית.

חשוב: אף פעם אל תשתתף בפעילויות ספורט ללא שימוש בגרבי לחץ!

חשוב אמנם לבצע פעילות גופנית, אבל ללא טיפול נלווה בגרבי לחץ, היקף הרגליים פשוט יגדל. פעילויות הספורט המומלצות הן: צעידה, הליכה נורדית (הליכה בעזרת מקלות), תרגילים אירוביים, התעמלות במים ושחייה (ללחץ המים יש השפעה חיובית להפחתת בצקות).

 

הליכה נורדית עם חבישות לחץ

יש אפשרות של ניתוח שאיבת שומן. אולם יש סכנה שלאחר הניתוח יופיע שקעים בעור ושלאחר פרק זמן מסוים, ה"כריות השומניות" ייווצרו שוב. לפני שאיבת השומן, חשוב מאוד לברר אם המחלה פגעה כבר במערכת הלימפה (ראה בצקת שומנית-לימפטית).

ליפאדמה שלב 1
המלצה על טיפול בגרבוני לחץ הנגרבים שלוש פעמים בשבוע במשך 45 דקות – גם במהלך פעילות ספורט.עליך לשמור על מדד מסת גוף של כ-19 עד 25. גם טיפול במכון קוסמטיקה עשוי להועיל, לדוגמה, מכשירי BodyForm או מה שנקרא electrolipolysis, טיפול שבו שואבים נוזל מתוך מאגרי רקמת השומן. אולם טיפולים אלה מועילים רק אם לאחריהם מבצעים טיפול בלחץ.

ליפאדמה שלב 2
המלצה על ממוכן בלחץ (לדוג' מכשיר לימפה פרס) ולבישת גרבוני לחץ מיוחדים עם תפר, כגון mediven mondi, mediven 550.

ליפאדמה שלב 3
נדרשת הפחתת גודש מורכבת (CPD) –דומה לזו הנעשית למטופלים עם בצקת לימפטית (ראה כתבה לימפאדמה).טיפול באור אינפרה-אדום עשוי לעזור גם הוא מאחר שהוא משפר את הזרימה בנימים מתחת לעור.

 

 

האתר אינו מוסד או ארגון רפואי ואין לראות בכתוב מעלה ייעוץ או אבחון רפואי. בכל נושא יש להיוועץ עם איש צוות רפואי מוסמך.

ייעוץ מקצועי
מוצרים רלוונטים
יש למלא את הפרטים הבאים: